Tuesday, 7 October 2008

RUMAH KEBAJIKAN ANAK-ANAK YATIM BAITUL KASIH, SG BULOH

Gambar ini diambil pada 29 Ramadhan yang lalu. Anak ini kelihatan normal bukan? Sebenarnya dia anak istimewa. Wajahnya amat tenang, menyembunyikan jiwa yang luka dan segunung derita yang ditanggungnya. Anak yatim piatu lagi sebatang kara ini bernama Fatimah. Usianya 3 tahun. Kebahagiaannya beribu dan berayah direnggut setelah ibubapanya meninggal dunia didalam satu kemalangan jalanraya. Anak ini juga buta kedua-dua matanya, tidak mampu bertutur dan lemah sebelah kakinya akibat demam panas. Dia diambil oleh seorang aktivis masyarakat yang berhati mulia ditanah perkuburan selepas pengebumian ayah bondanya. Sekarang dia menumpang kasih di Baitul Kasih, Taman Seri Buloh, Sungai Buloh, Selangor.

Inilah Baitul Kasih, tempat Fatimah dan ramai lagi anak yatim piatu yang lain tumpang berlindung.
Mereka amat memerlukan bantuan seperti barang makanan (beras, gula, minyak masak, tepung, milo, susu tepung dll), wang tunai, pakaian, dan sebagainya.

Jika hati YBhg Tan Sri/Puan Sri/Dato'/Datin/tuan/puan digerakkan oleh Allah SWT untuk turut sama membantu meringankan bebanan anak-anak ini, silalah hubungi Puan Ummu Liza (012-2663649) di alamat No. 32 Jalan U19/1, Taman Seri Buloh, Sungai Buloh, Selangor (selepas tapak pasar malam Paya Jaras).

Jika tuan/puan ingin menyampaikan bantuan melalui saya, sila hubungi saya melalui ruangan komen dibawah ini.

IF WE CAN'T BE GENEROUS IN SCARCITY, WE CAN NEVER BE GENEROUS IN ABUNDANCE!

2 comments:

Anonymous said...

PERHATIAN !!! Banyak maklumat yang mencurigakan tentang Baitul kasih dan Ummu Liza.
Sila lihat di blog http://tepikaenaku.blogspot.com/2008/09/projek-baitul-kasih.html

http://dukeamienerev.blogspot.com/2008/09/projek-syawal-2008-projek-baitul-kasih.html

Saya rasa sangsi dengan cerita2 di atas kerana saya pernah ziarah satu rumah amal di rawang di mana saya pernah jumpa puan Masliza tetapi katanya Fatimah yang buta itu ada ibu-bapanya tapi x mahu jaga dan melarikan diri dan ada kata ada jumpa kemudian saudara maranya dan tahu siapa ibu bapanya.Tidak pula dia pernah sebut ibu bapanya dah meninggal dan dia yang menguruskan jenazah.Kalau macam tu tentu Puan Masliza tahu siapa ibu bapanya tetapi budak itu tiada surat lahir katanya.Ceritanya selalu berpusing2 dan bertukar2 versinya.

Saya pernah nasihatkan puan masliza supaya di masukkan budak itu ke rumah anak2 cacat kerana Fatimah perlukan penjagaan yg khas dengan itu mudah2an budak itu dapat mengurangkan kecacatannya.Dia kata Fatimah akan di masukkan ke Tasputra jagaan anak2 khas.Soalan itu saya tanya pada awal 2007.Pernah ada orang yang sanggup sponsor Fatimah ke pusat penjagaan khas tapi tiada tindakan dari pihak puan masliza dengan alasan2 pihak berwajib tak mau beri pertolongan
dan sebagainya.Ternyata Fatimah dan budak cacat dan lain2 di gunakan untuk tujuan meraih simpati dan sumbangan orang ramai.

Puan Masliza ada beritahu dia ada 8 anak bukan 9.dan dari gambar2 tu kebanyakkan budak2 tu saya pernah lihat tu duduk di sekitar di bawah naungan rumah amal tu di bandar Country homes Rawang.Puan Masliza juga pernah berkata dia juga menguruskan jenazah di kawasan itu dulu tapi itu 6 tahun yang lalu. Saya ada ziarah rumah amal itu baru2 ni dan di maklumkan bahawa puan Masliza sudah berhenti menguruskan rumah amal itu kerana ada kes polis dan kes jabatan agama. Dan kini dalam siasatan Jabatan Kebajikan Masyarakat.Yang menjaga rumah amal itu sekarang ialah anak puan masliza dan di bantu oleh suami puan masliza.

Suaminya en Zafril yang saya kenal bekerja sebagai technical producer dalam syarikat video production line dengan syarikat swasta dan katanya puan Masliza sudah tidak duduk dengannya dan menghilangkan diri semenjak 3 bulan lepas hingga kini.Anak2 puan masliza yang 8 orang itu sekarang di jaga oleh en Zafril.

Jadi ajk rumah amal itu sedang dalam proses mendaftarkan rumah itu kerana selama ini rumah itu hanya di jaga oleh puan masliza tapi tidak berdaftar.

Itulah yang menimbulkan kesangsian saya yang mana selama ini saya telah percaya tanpa soal selidik.

Jadi saya cuma nak nasihatkan kalau nak menderma tu teruskan amal yang mulia itu tapi berhati2lah sedikit dan selidiklah lebih sedikit supaya sampai pada yang hak .
Mungkin kerana masalah2 seperti di atas ,pihak Kerajaan telah mewajibkan semua rumah2 amal mesti di daftarkan di bawah akta persatuan dan kebajikan agar dapat membendung salahguna dan misinformation yang berlaku di rumah2 amal dewasa ini yang tumbuh macam cendawan.

Hati-hati | 09.12.08 - 10:27 pm | #Minta maaf kalau saya tak meninggalkan apa2 nama atau no tel kerana tak mau terlibat cuma ingin memberi nasihat demi Allah supaya orang lain tak tertipu dan teraniaya.

Mengikut cerita suami puan masliza di Rawang tu , isteri dia telah melarikan diri dengan kekasihnya seorang warga asing pakistan hanya berumur 23 tahun Amjad Ali dan disyaki warga asing itu sedang menggunakan puan masliza untuk mendapat visa di sini yang telah di tolak oleh jabatan agama kuang berikutan aduan suaminya.dan dia di syaki juga sedang di gunakan untuk mendapat kemudahan2 seperti wang ringgit dsb

Maklum balas Amiene Rev: Terima kasih kerana memaklumkan hal ini. Saya akan maklumkan kepada pihak projeksyawal.blogspot.com untuk melihat pandangan mereka. Mungkin mereka ada maklumat lain kerana mereka juga telah mengunjungi rumah tersebut.
Hati-hati | 21.09.08 - 2:24 pm | #

wah...dicalonkan utk anugerah tu!!! hehehehe...tq tq tq!!!

neway, kami telahpun jalankan siasatan, dan jawapannya telahpun dipublish. semoga Ummu Liza/Masliza kembali ke pangkal jalan hendaknya.....

-----------------------------------------------o

Maklum balas Amiene Rev: Sama-sama. Yup. Kita telah pantau blog projeksyawal ini selama sejak 2 tahun yang lalu dan didapati blog itu konsisten dan layak dicalonkan untuk ke hadiah khas.

Kita juga berharap Ummu Liza akan kembali ke pangkal jalan. Sesungguhnya manusia ada yang melakukan kesilapan, dan mereka berhak menyesali perbuatan lalu, dan kembali ke pangkal jalan.

tipah | Homepage | 22.09.08 - 9:10 am | #

Assalamualaikum semua. Saya adalah penduduk Taman Sri Buloh dan tinggal bersebelahan dengan Rumah Amal Baitul Kasih seperti yang saya baca diblog ini. Untuk pengetahuan semua, Rumah amal ini ujud di taman sri buloh ini lebih kurang 3 minggu yang lalu iaitu pada awal puasa.

Saya telah mengehubungi Ketua UMNO cawangan di taman ini untuk memaklumkan begitu ramai budak2 didalam rumah ini. Beliau dan Pegawai Khas ADUN Paya Jaras telah mengunjungi rumah tersebut dan mengajukan beberapa soalan kepada Pn. Ummu Liza. Jawapan yang diberi oleh Ummu Liza mengcurigakan.

Pada masa yang sama Pihak TV 3 telah datang utk membuat liputan.( telah disiarkan ditelevision pada 22/9/0Ketua cawangan telah memaklumkan kepada pihak TV 3 bahawa terdapat kemuskilan Rumah Amal ini dan beliau telah meminta TV 3 menyiasat terlebih dahulu status Rumah amal ini iatu dari segi pendaftaran dan sebagainya sebelum menyiarkannya ditelevision.

Ummu Liza tidak menunjukkan sebarang bukti. Ummu Liza juga tidak memaklumkan kepada pemimpin masyarakat dikawasan ini ibarat kata orang "masuk rumah orang tak bagi salam ".

Untuk pengetahuan semua anak2 jagaan berkeliaran sewaktu persekolahan, ini yang menjadi keraguan pada diri saya yang berjiran dengan rumah amal ini.

Saya berharap kita tidak tertipu untuk menyalurkan bantuan. Sekiranya maklumat yang saya berikan ini muskil kepada semua, anda bolehlah menghubungi Ketua Cawangan disini 013-3707107. Salam untuk semua.


PERHATIAN !!! Banyak maklumat yang mencurigakan tentang Baitul kasih dan Ummu Liza.
Sila lihat di blog http://tepikaenaku.blogspot.com/2008/09/projek-baitul-kasih.html
http://tipahvogue.multiply.com/journal/item/43

RALAT: Projek Baitul Kasih
Sep 15, '08 4:43 AM
for everyone
Assalamualaikum,

Terlebih dahulu, aku ingin memohon ribuan kemaafan di atas kekhilafan yang telah aku lakukan tanpa disengajakan.

Untuk makluman kalian, weekend lepas aku telah menerima komen dari nick Hati-hati mengenai sindiket penipuan dan penyalahgunaan wang anak2 yatim yang dijalankan oleh Ummu Liza [atau nama sebenarnya Masliza].

Setelah menjalankan siasatan [dengan menelefon dan bercakap sendiri dengan suami Masliza - En. Zafril 013-9219866], kesahihan maklumat mengenai sindiket tersebut dapat dikenalpasti dan terbukti yang Masliza di syaki mempunyai rekod buruk dalam mengendalikan wang2 hasil pungutan dari orang ramai.

Kita serahkan segalanya kepada Allah SWT untuk menilai keikhlasan kita dalam menjalankan tanggungjawab dan amanah yang diberi.

Sekali lagi, aku mohon ribuan kemaafan di atas kesilapan [tidak menyelidiki terlebih dahulu latar belakang Ummu Liza/Masliza] yang memang tidak dijangkakan. Harap tolong war-warkan perkara ini kepada rakan2 yang lain yang telah korang bitaw ye, agar tidak timbul salah faham dikemudian hari kelak.

Last but not least, thanks a lot to Hati-hati kerana menyedarkan kami sedari awal. Allah tu Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa, kan? DIA taw niat kita, jadi DIA lorongkan kita ke arah yang betul sebelum segalanya jadi kucar-kacir. Nauzubillah.....

Nota kaki cagu: Sedih sebab orang Islam sendiri buat perangai ceni. Isk!
http://dukeamienerev.blogspot.com/2008/09/projek-syawal-2008-projek-baitul-kasih.html
PERHATIAN: BERITA MENYEDIHKAN!
Susulan daripada komentar seseorang yang hanya mahu dikenali sebagai Hati-hati, saya telah mengunjungi blog Tipah Vogue (daripada Squad Charity) untuk melihat perkembangan Projek Baitul Kasih. Hasilnya kami menemui beberapa entri seperti berikut yang disusun mengikut kronologi:
Projek Baitul Kasihl
Pengumuman
RALAT: Projek Baitul Kasih PENTING!
BZ

Tidak sampai satu hari entri ini tersiar di blog dukeamienerev.blogspot.com, pihak TV3 didapati telah membuat liputan berkaitan dengan kes yang menyedihkan ini. Berita berkatitan boleh diikuti selepas habis berita budak Luar Biasa dan iklan PIDM:



http://tipahvogue.blogspot.com/2008/09/latest-projek-baitul-kasihfitrah.html
Salam,
Nampaknya ada semasa Ummu Liza keluar berita tv3, dia mengaku ibu tunggal sedangkan di blog ini dia mengatakan ada suami bekerja sendiri dan dia menampung semua yang ada di rumah itu.Dari berita2 angin yang tersebar dari kalangan penjual2 karpet pakistan di dapati dia telah berjaya mengumpul berpuluh-puluh ribu ringgit hasil sumbangan orang ramai.
Macamana orang2 pakistan tu tahu ?
Sungguh mencurigakan...
Saya nasihati supaya segera di hentikan menyokong kegiatan mereka walau dalam bentuk apa pun ini kerana ini hanya akan menambahkan untuk membantu 'kegiatan' mereka.
Sila baca komen2 lain di blog asal.
Hati-hati | 09.24.08 - 5:49 pm | #
http://www.haloscan.com/comments/dukeamienerev/9165576286541380106/

Anonymous said...

PERHATIAN !!! Banyak maklumat yang mencurigakan tentang Baitul kasih dan Ummu Liza.
Sila lihat di blog http://tepikaenaku.blogspot.com/2008/09/projek-baitul-kasih.html

http://dukeamienerev.blogspot.com/2008/09/projek-syawal-2008-projek-baitul-kasih.html

Saya rasa sangsi dengan cerita2 di atas kerana saya pernah ziarah satu rumah amal di rawang di mana saya pernah jumpa puan Masliza tetapi katanya Fatimah yang buta itu ada ibu-bapanya tapi x mahu jaga dan melarikan diri dan ada kata ada jumpa kemudian saudara maranya dan tahu siapa ibu bapanya.Tidak pula dia pernah sebut ibu bapanya dah meninggal dan dia yang menguruskan jenazah.Kalau macam tu tentu Puan Masliza tahu siapa ibu bapanya tetapi budak itu tiada surat lahir katanya.Ceritanya selalu berpusing2 dan bertukar2 versinya.

Saya pernah nasihatkan puan masliza supaya di masukkan budak itu ke rumah anak2 cacat kerana Fatimah perlukan penjagaan yg khas dengan itu mudah2an budak itu dapat mengurangkan kecacatannya.Dia kata Fatimah akan di masukkan ke Tasputra jagaan anak2 khas.Soalan itu saya tanya pada awal 2007.Pernah ada orang yang sanggup sponsor Fatimah ke pusat penjagaan khas tapi tiada tindakan dari pihak puan masliza dengan alasan2 pihak berwajib tak mau beri pertolongan
dan sebagainya.Ternyata Fatimah dan budak cacat dan lain2 di gunakan untuk tujuan meraih simpati dan sumbangan orang ramai.

Puan Masliza ada beritahu dia ada 8 anak bukan 9.dan dari gambar2 tu kebanyakkan budak2 tu saya pernah lihat tu duduk di sekitar di bawah naungan rumah amal tu di bandar Country homes Rawang.Puan Masliza juga pernah berkata dia juga menguruskan jenazah di kawasan itu dulu tapi itu 6 tahun yang lalu. Saya ada ziarah rumah amal itu baru2 ni dan di maklumkan bahawa puan Masliza sudah berhenti menguruskan rumah amal itu kerana ada kes polis dan kes jabatan agama. Dan kini dalam siasatan Jabatan Kebajikan Masyarakat.Yang menjaga rumah amal itu sekarang ialah anak puan masliza dan di bantu oleh suami puan masliza.

Suaminya en Zafril yang saya kenal bekerja sebagai technical producer dalam syarikat video production line dengan syarikat swasta dan katanya puan Masliza sudah tidak duduk dengannya dan menghilangkan diri semenjak 3 bulan lepas hingga kini.Anak2 puan masliza yang 8 orang itu sekarang di jaga oleh en Zafril.

Jadi ajk rumah amal itu sedang dalam proses mendaftarkan rumah itu kerana selama ini rumah itu hanya di jaga oleh puan masliza tapi tidak berdaftar.

Itulah yang menimbulkan kesangsian saya yang mana selama ini saya telah percaya tanpa soal selidik.

Jadi saya cuma nak nasihatkan kalau nak menderma tu teruskan amal yang mulia itu tapi berhati2lah sedikit dan selidiklah lebih sedikit supaya sampai pada yang hak .
Mungkin kerana masalah2 seperti di atas ,pihak Kerajaan telah mewajibkan semua rumah2 amal mesti di daftarkan di bawah akta persatuan dan kebajikan agar dapat membendung salahguna dan misinformation yang berlaku di rumah2 amal dewasa ini yang tumbuh macam cendawan.

Hati-hati | 09.12.08 - 10:27 pm | #Minta maaf kalau saya tak meninggalkan apa2 nama atau no tel kerana tak mau terlibat cuma ingin memberi nasihat demi Allah supaya orang lain tak tertipu dan teraniaya.

Mengikut cerita suami puan masliza di Rawang tu , isteri dia telah melarikan diri dengan kekasihnya seorang warga asing pakistan hanya berumur 23 tahun Amjad Ali dan disyaki warga asing itu sedang menggunakan puan masliza untuk mendapat visa di sini yang telah di tolak oleh jabatan agama kuang berikutan aduan suaminya.dan dia di syaki juga sedang di gunakan untuk mendapat kemudahan2 seperti wang ringgit dsb

Maklum balas Amiene Rev: Terima kasih kerana memaklumkan hal ini. Saya akan maklumkan kepada pihak projeksyawal.blogspot.com untuk melihat pandangan mereka. Mungkin mereka ada maklumat lain kerana mereka juga telah mengunjungi rumah tersebut.
Hati-hati | 21.09.08 - 2:24 pm | #

wah...dicalonkan utk anugerah tu!!! hehehehe...tq tq tq!!!

neway, kami telahpun jalankan siasatan, dan jawapannya telahpun dipublish. semoga Ummu Liza/Masliza kembali ke pangkal jalan hendaknya.....

-----------------------------------------------o

Maklum balas Amiene Rev: Sama-sama. Yup. Kita telah pantau blog projeksyawal ini selama sejak 2 tahun yang lalu dan didapati blog itu konsisten dan layak dicalonkan untuk ke hadiah khas.

Kita juga berharap Ummu Liza akan kembali ke pangkal jalan. Sesungguhnya manusia ada yang melakukan kesilapan, dan mereka berhak menyesali perbuatan lalu, dan kembali ke pangkal jalan.

tipah | Homepage | 22.09.08 - 9:10 am | #

Assalamualaikum semua. Saya adalah penduduk Taman Sri Buloh dan tinggal bersebelahan dengan Rumah Amal Baitul Kasih seperti yang saya baca diblog ini. Untuk pengetahuan semua, Rumah amal ini ujud di taman sri buloh ini lebih kurang 3 minggu yang lalu iaitu pada awal puasa.

Saya telah mengehubungi Ketua UMNO cawangan di taman ini untuk memaklumkan begitu ramai budak2 didalam rumah ini. Beliau dan Pegawai Khas ADUN Paya Jaras telah mengunjungi rumah tersebut dan mengajukan beberapa soalan kepada Pn. Ummu Liza. Jawapan yang diberi oleh Ummu Liza mengcurigakan.

Pada masa yang sama Pihak TV 3 telah datang utk membuat liputan.( telah disiarkan ditelevision pada 22/9/0Ketua cawangan telah memaklumkan kepada pihak TV 3 bahawa terdapat kemuskilan Rumah Amal ini dan beliau telah meminta TV 3 menyiasat terlebih dahulu status Rumah amal ini iatu dari segi pendaftaran dan sebagainya sebelum menyiarkannya ditelevision.

Ummu Liza tidak menunjukkan sebarang bukti. Ummu Liza juga tidak memaklumkan kepada pemimpin masyarakat dikawasan ini ibarat kata orang "masuk rumah orang tak bagi salam ".

Untuk pengetahuan semua anak2 jagaan berkeliaran sewaktu persekolahan, ini yang menjadi keraguan pada diri saya yang berjiran dengan rumah amal ini.

Saya berharap kita tidak tertipu untuk menyalurkan bantuan. Sekiranya maklumat yang saya berikan ini muskil kepada semua, anda bolehlah menghubungi Ketua Cawangan disini 013-3707107. Salam untuk semua.


PERHATIAN !!! Banyak maklumat yang mencurigakan tentang Baitul kasih dan Ummu Liza.
Sila lihat di blog http://tepikaenaku.blogspot.com/2008/09/projek-baitul-kasih.html
http://tipahvogue.multiply.com/journal/item/43

RALAT: Projek Baitul Kasih
Sep 15, '08 4:43 AM
for everyone
Assalamualaikum,

Terlebih dahulu, aku ingin memohon ribuan kemaafan di atas kekhilafan yang telah aku lakukan tanpa disengajakan.

Untuk makluman kalian, weekend lepas aku telah menerima komen dari nick Hati-hati mengenai sindiket penipuan dan penyalahgunaan wang anak2 yatim yang dijalankan oleh Ummu Liza [atau nama sebenarnya Masliza].

Setelah menjalankan siasatan [dengan menelefon dan bercakap sendiri dengan suami Masliza - En. Zafril 013-9219866], kesahihan maklumat mengenai sindiket tersebut dapat dikenalpasti dan terbukti yang Masliza di syaki mempunyai rekod buruk dalam mengendalikan wang2 hasil pungutan dari orang ramai.

Kita serahkan segalanya kepada Allah SWT untuk menilai keikhlasan kita dalam menjalankan tanggungjawab dan amanah yang diberi.

Sekali lagi, aku mohon ribuan kemaafan di atas kesilapan [tidak menyelidiki terlebih dahulu latar belakang Ummu Liza/Masliza] yang memang tidak dijangkakan. Harap tolong war-warkan perkara ini kepada rakan2 yang lain yang telah korang bitaw ye, agar tidak timbul salah faham dikemudian hari kelak.

Last but not least, thanks a lot to Hati-hati kerana menyedarkan kami sedari awal. Allah tu Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa, kan? DIA taw niat kita, jadi DIA lorongkan kita ke arah yang betul sebelum segalanya jadi kucar-kacir. Nauzubillah.....

Nota kaki cagu: Sedih sebab orang Islam sendiri buat perangai ceni. Isk!
http://dukeamienerev.blogspot.com/2008/09/projek-syawal-2008-projek-baitul-kasih.html
PERHATIAN: BERITA MENYEDIHKAN!
Susulan daripada komentar seseorang yang hanya mahu dikenali sebagai Hati-hati, saya telah mengunjungi blog Tipah Vogue (daripada Squad Charity) untuk melihat perkembangan Projek Baitul Kasih. Hasilnya kami menemui beberapa entri seperti berikut yang disusun mengikut kronologi:
Projek Baitul Kasihl
Pengumuman
RALAT: Projek Baitul Kasih PENTING!
BZ

Tidak sampai satu hari entri ini tersiar di blog dukeamienerev.blogspot.com, pihak TV3 didapati telah membuat liputan berkaitan dengan kes yang menyedihkan ini. Berita berkatitan boleh diikuti selepas habis berita budak Luar Biasa dan iklan PIDM:



http://tipahvogue.blogspot.com/2008/09/latest-projek-baitul-kasihfitrah.html
Salam,
Nampaknya ada semasa Ummu Liza keluar berita tv3, dia mengaku ibu tunggal sedangkan di blog ini dia mengatakan ada suami bekerja sendiri dan dia menampung semua yang ada di rumah itu.Dari berita2 angin yang tersebar dari kalangan penjual2 karpet pakistan di dapati dia telah berjaya mengumpul berpuluh-puluh ribu ringgit hasil sumbangan orang ramai.
Macamana orang2 pakistan tu tahu ?
Sungguh mencurigakan...
Saya nasihati supaya segera di hentikan menyokong kegiatan mereka walau dalam bentuk apa pun ini kerana ini hanya akan menambahkan untuk membantu 'kegiatan' mereka.
Sila baca komen2 lain di blog asal.
Hati-hati | 09.24.08 - 5:49 pm | #
http://www.haloscan.com/comments/dukeamienerev/9165576286541380106/